Základní činnosti

Základní činnosti terénních služeb (dle vyhlášky č. 505/2006 Sb.)

Terénní služby budou poskytovány v rámci zákona o sociálních službách 108/2006 Sb. a dle vyhlášky č. 505/2006 Sb.

1) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:

Uživatel ve spolupráci s terénními pracovníky bude vyvíjet aktivity umožňující lepší orientaci ve vztazích odehrávajících se ve společenském prostředí,

2) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:

Pracovník navrhne uživateli možnosti řešení jeho nepříznivé situace a pomáhá mu nelézt vhodný výběr a složení služeb. Jedná se například o: 
1. pomoc při vyřizování běžných záležitostí,

2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších

aktivitách podporujících sociální začleňování osob,

3. sociálně terapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních sociálních schopností a dovedností, podporujících sociální začleňování osob,

4. poskytování informací o rizicích, spojených se současným způsobem života a snižování těchto rizik; v případě uživatele návykových nebo omamných a psychotropních látek prostřednictvím metod přístupu minimalizace škod.

 

V rámci základního sociálního poradenství poskytují terénní pracovníci informace o základních právech a povinnostech osoby, zejména v souvislosti s poskytováním sociálních služeb, a o možnostech využívání běžně dostupných zdrojů pro zabránění sociálního vyloučení a zabránění vzniku závislosti na sociální službě.
Základní sociální poradenství je často realizováno ve spojitosti s poskytováním pomoci při prosazování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí, jež vyplývá z individuálního plánu uživatele.

 

Předmětem činnosti terénních pracovníků je životní situace a sociální fungování uživatelů služby v jejich přirozeném prostředí. Zaměřují se zejména na rozvoj sociálních kompetencí, které umožňují orientovat se v prostředí většinové společnosti a komunikovat adekvátním způsobem. Zároveň se však zaměřují i na změny v přirozeném prostředí uživatelů, které klade na uživatele určité nároky, a může tak být i zdrojem bariér. Zároveň však nabízí i prostředky k naplnění potřeb a příležitosti k dalšímu rozvoji.

 

V rámci služby pracovník:

· poskytuje základní sociální poradenství uživatelům služeb

· kontaktuje potencionální uživatele služeb (podá informaci o službě, o možnostech a o podmínkách jejího poskytování)

· mapuje situaci uživatele a zdrojů, které je možné využít k řešení jeho situace

· společně s uživatelem formuluje zakázku podle specifických potřeba a přání uživatele

· uzavírá s uživatelem písemnou nebo ústní dohodu stanovující podmínky poskytování služby

· plánuje s uživatelem jednotlivé kroky spolupráce v rámci dohody

· informuje uživatele o způsobu nakládání s osobními daty v rámci poskytování služby

· a to na základě Informovaného souhlasu s použitím osobních dat

· zprostředkuje uživatelům kontakt se společenským prostředím

· poskytuje uživateli pomoc při obstarávání osobních záležitostí

· poskytuje uživateli pomoc při uplatňování práv a oprávněných zájmů

· objasňuje uživateli jejich práva a způsoby jejich uplatnění

· pomáhá uživateli zprostředkovat sociální kontakty, především s jeho rodinou a nejbližším sociálním okolím

· působí jako poradce a prostředník pro uživatele při vyřizování úředních záležitost a při jednání s institucemi

· podporuje uživatele v udržení osobních a sociálních schopností a dovedností